Nåt för Dom som väntar

Kom inte till mig och klaga på ditt sommarjobb. Gör det bara inte. Bara om du kan bevisa att du jobbar med något jävligare och samtidigt får sämre med cash för det. Jag går numera upp klockan sex på morgonen och kommer hem 10½ timme senare. De senaste två dagar jag vistats på min flärdfulla och glamourösa arbetsplats har jag fått utföra följande sysslor: städa och skura toaletter och handfat, skura fabriksgolv, damma chefs-skrivbord, skura bort måsbajs med en gammal mopp, plocka upp godispapper, kratta fimpar och tömma askfat, etc. För detta får jag 59kr/timmen.

Och ändå klagar jag inte (allt för) mycket. Jag blir äcklad varje dag men samtidigt överlycklig över att jag har ett arbete. Jag har sedan 14 års ålder haft 5 olika arbeten och kan därmed uppskatta pengar och fatta, jag har ett jobb! Jag tjänar pengar! Även om jag blir rik en vacker dag ska mina barn fan sommarjobba varje sommar om möjligheten finns, och jag ska säga "men ni aaaanar inte hur mycket det gav er mamma!" och de ska (snälla snälla, hoppas) aldrig någonsin ta pengar för givet.

I övrigt har jag näst intill vigt mitt liv åt skrivmaskinen och därmed skriva äckligt pretentiösa dikter och fjantiga, melodramiska noveller.

Kommentarer
Postat av: Anna

Christer i p3 hade fram tills förra veckan en tävling som hette "Spik i foten" som gick ut på att Sveriges sämsta sommarjobb skulle koras.
Numera har de istället "Gött och skönt", vilket är en tävling för världens bästa sommarjobb. Inte riktigt lika tillfredställande att höra folk som har ölsmakprovning och chill på stranden som jobb.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback