it's their home and i'm welcome no more

Men jag hatar att jag är en sån som känner mig nöjd och som en bra människa bara för att jag ger lite pengar till någon som är hemlös, köper en situation sthlm eller liknande. Det borde vara standard egentligen, det borde inte hämma det dåliga samvetet för en stund, utan borde vara något självklart. Finns det något sätt man kan hjälpa på utan att allt handlar om pengar? I slutänden handlar ALLT om pengar. Allt kan köpas, allt kan säljas.
Men jaja, det slutar ju alltid med moralpredikan för min skull.
Som killen som blev intervjuad om köphetsen innan jul i något program. Han var jätteäcklad över att allt bara handlade om materiella ting och att alla var så stressade innan julen och att ingen insåg dess riktiga mening. Samt hur sjukt det var när han fick reda på hur mycket svenskarna julklappshandlar för per år. Sen frågar programledaren, men du då handlar du några julklappar? Och han svarar att, självklart! För julklappar kan man ju inte vara utan och han hade ju faktiskt själv varit ute en sväng dagen innan julafton.
Lite så är jag.

Men mång bäckar små gör en stor å.
Jag hoppas bara att om den där snubben i t-banan nu var hemlös och alkoholist, så hoppas jag att han kan få en rejäl fylla för pengarna så att han kan sova gott i natt utan att frysa och glömma sin misär, om än för en liten stund.


Kommentarer
Postat av: Ida

Solidaritet = Skyldighet. Ordet bistånd betyder för övrigt "stå mig bi" och som i sin tur betyder "stand by me" Väldigt fint när man tänker på det. Synd att inte fler tänker fint. Hoppas du väljer Praktiskt bistånd som individuellt nästa år. Världens bästa kurs, banne mig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback