Min årskrönika från år 2008

I de flesta bloggar jag läser (typ fem eller nå't) dyker det upp årskrönikor och jag tänkte göra en halvdan utifrån någon mall jag hittade på en blogg jag aldrig läser. Önskar jag kunde ladda upp en massa fina bilder och skriva något poetiskt om allt som hänt, men på grund av avsaknad av kamera kan knappt någon av de ske eftersom jag knappt minns vad jag gjort.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Gick på krogen första gången (lagligt), började trean på gymnasiet, missade alla band på en festival, jag tog körkort, jag ingick i vad som benämns som ett förhållande, jag tog det lugnt i skolan, jag opererade mig, jag fick en spricka i armen, jag skaffade kreditkort, jag var tyst flera timmar i sträck under vakenhet trots att jag inte var ensam, jag storgrät/skrek av smärta när någon annan var med och en väldans andra massa skitgrejer jag inte minns.
2. Höll du några av dina nyårslöften? Spara pengar och bli snäll? Don't think so.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Not that I'm aware of.
4. Dog någon som stod dig nära? Inte nära, nej.
5. Vilka länder besökte du? Kap Verde bara.
6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009? Ja, jag vill känna jag friare och jag vill bo själv. Jag vill sluta tänka så mycket och ha roligare och ha mina vänner närmre. Och bli trygg i mig själv, men det önskar man ju varje år. Och sluta vara ledsen för alltid!
7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid minnas, och varför? Midsommarafton - artonårsdagen. Midsommardagen - träffade Andreas för första gången, 3 september - körkortet.
8. Vad var din största framgång 2008? De gånger jag tjänade så pass med pengar att jag itne behövde be om de? Att jag vågade ändra på mig vad det gäller vissa saker och att slappna av lite mer och inte vara riktigt lika dömande (but still...dömande).
9. Största misstaget? Att jag försummat mina vänner så mycket. No further comments, det suger helt enkelt. Guess that makes me the bad one.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Sprickan i armen, magsjuka efter brunchen hos Anna i början av året, väldigt många förkylningar och en liten fotstukning i vanlig ordning.
11. Bästa köpet? Diverse klänningar och skor och flytta hemifrån-grejer. Och min Självkänsla Nu!-bok!
12. Vad spenderade du mest pengar på? Kläder, alkohol, mat och resor. I den ordningen.
13. Gjorde någonting dig riktigt glad? Solen, umgänge, utgångar, mys, värmen, att känna sig fri, att vara ledig, sovmorgnar, att vara kär (faktiskt).
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2008? The Funeral med Band of Horses. First day of my life med Bryght eyes. Tell no one about tonight med Le Sport. Love's not a competition (but I'm winning) med Kaiser chiefs. Jag är en vampyr med Markus Krunegård. Here you come again med Dolly Parton. You only live twice med The Strokes. Västra Frölunda med Kristian Anttila. Rock the house med Gorillaz.
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare i början, lessnare på slutet, men det är ju jävligt upp och ner.
16. Vad önskar du att du gjort mer? Tränat, umgåtts med vänner, rest, jobbat, skrivit (framför allt).
17. Vad önskar du att du gjort mindre? Varit i skolan, gråtit, snackat skit, tappat mobilen så den pajat, spytt.
18. Hur tillbringade du julen? Först i en stuga med att äta skinkmacka med familj, faster och kusiner samt spela lite bandy och träffa Tomten, sedan med tjocka släkten uppe hos mormor där vi körde gamla julbord-Kalle-julklappar-för mycket fika.
19. Blev du kär i år? Jäss.
20. Hur många one night stands? Två.
21. Favoritprogram på TV? Jag följer inga program alls men Family Guy och Weeds kanske.
22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Ja, det finns typ några stycken. Vet inte om hata är när man vill slå dem på käften när man ser dem, men om det är det så gör jag det.
23. Bästa boken du läste i år? Phonephucker av Tanja Suhinina.
24. Största musikaliska upptäckten? Haha, jag har varit sämst på musik i år men kanske Band of Horses, MGMT, CSS, The Strokes och M.I.A. Som jag minns.
25. Något du önskade dig och fick? En Boss Woman-parfym, en epilator, alkohol.
26. Något du önskade dig men inte fick? En Gucci II-parfym, en mobiltelefon och presentkort på Zoovillage.
27. Årets bästa film? Juno, Zombie-filmer, Superbad och A night at the Roxbury. Typ!
28. Vad gjorde du på din födelsedag 2008? Jag och stora tjocka släkten hade mat, femkamp och dricka hemma på gården.
29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att jag varit gladare, att jag rest mer, att jag haft mer ork, att jag träffat fler nya människor samt att jag vågat mer (nej, jag är inte diffus, eller va?)
30. Hur skulle du beskriva din stil år 2008? Jävligt ombytlig? Tråkig med inslag av väldigt slapp och konstig, men ibland jävligt fin när jag orkat. Många fina klänningar äger jag, det sticker jag itne under stol med!
31. Vad fick dig att må bra? Mina vänner, värmen, ICA, familjen, pengar och friheten.
32. Vilken kändis var du mest sugen på? Ben Bridwell, Cillian Murphy och Michael Cera.
33. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Var passivt aktiv i den om prostitution och vargjakt, typ.
34. Vem saknade du? Miriam, Anna, Moa & Emelie, de flesta som inte bodde i Edsbyn, de saknade jag mest.
35. De bästa nya människorna du träffade? Väldigt många nu när jag tänker på det, och jag uppskattar varenda en, nämner ingen här (KLYSCHA, KLYSCHA!)
36. En värdefull läxa du lärt dig i år? Att jag måste priopritera mig själv ibland samt att jag kan hänge mig och bara slappna av, jorden går inte under för att jag inte tar en timmes promenad eller glömmer att höra av mig eller struntar i en läxa (dock är det ju att föredra).
37. Citera en sångtext som summerar ditt år: Ptja, den bästa jag kan komma på nu, men som antagligen inte stämmer är väl:
"I'm coming up only to hold you under, 
I'm coming up only to show you wrong.
And to know you is hard and we wonder
To know you all wrong, we were

Really too late to call so we wait for morning to wake you; it's all we got.
To know me as hardly golden is to know me all wrong, they were

At every occasion I'll be ready for a funeral.
At every occasion once more it's called a funeral.
Every occasion, oh, I'm ready for the funeral.
At every occasion of one brilliant day funeral."
Fan vad deppig man är.

Vad ska jag avslutningsvis säga då? Precis som alla andra känns det bara dumt att se tillbaka och känna att "det blir aldrig bättre än såhär", det är största mardrömmen att tänka så, nej, 2009 ska bli bra. Om inte annat ska jag göra åtminstone någon ansträngning för att det ska bli det. Det kommer säkert (och förhoppningsvis) ske några stora förändringar, men det återstår ju som sagt att se...

Men fuck this, raderar nog det här om en timme eller nåt ändå.
Nu har jag och 2008 gjort slut och nu ska jag skaffa en ny liten älskling att klämma på, så att säga.
Det var fint, men det blir finare, vänta bara.
Gott nytt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback