TPB

Sitter och käkar gröt och lyssnar på TPB-rättegången och känner bara...herregud. Det känns typ som när äldre människor försöker förstå sig på internet eller "ungdomar" (hatar det ordet) över huvud taget. Borde man inte veta vad hela siten går ut på innan man ger sig in i rättegång? Jag förstår först och främst inte varför man lägger tid och ork på något sådant här simpelt när människor som blir våldtagna, rånade och mördade inte får en värdig rättegång (fast ja, den mördade får nog inte mycket till rättegång ändå, men ni fattar).

De pratar mycket om hur jävla mycket pengar folk har förlorat i och med fildelning och jag förstår inte riktigt sammanhanget. Jag kan tänka mig att skivbolagen förlorar lite cash, men de skiter jag fullständigt i, artisterna är väl ändå de viktiga right? I och med fildelning kan artisterna bli spridda som aldrig förr, de har en enorm möjlighet att nå ut till sina gamla som nya fans. Det förloras otroligt summor på skivor sägs det, men artisten i fråga blir mer erkänd, alltså fler spelningar, möjlighet att göra fler skivor, får fler nomineringar, et.c et.c. Jag har hundratals skivor på min hårddisk som jag egentligen bara skulle köpt en bråkdel av om fildelning inte funnits. Jag hade aldrig i livet haft råd att köpa allesammans för de få kronor jag äger. Jag laddar ned en skiva, lyssnar på den. Gillar jag den och vill stödja artisten - då vill jag självklart även ha skivan! Simple as that. Var skivor extremt mycket billigare innan fildelning kom än vad de är nu? Inte som jag minns det, rätta mig om jag har fel.

Timbuktu släppte sin senaste skiva via TPB och är för fildelning. I år var han grammisnominerad för Årets album, Årets liveakt samt Årets manliga artist. Han turnerade även utav bara fan till exempel. Ändå väljer han att realeasa sin skiva på just Pirate Bay? Konstigt. Skulle kunna skriva lite mer om det här och bitcha men det skiter väl ni i och nu ska jag till skolan. Puss!


Förstår inte varför alla klagar på piraterna. Mmmmmm.....

Kommentarer
Postat av: Anna

Även lite märkligt att de kräver skadestånd på "utebliven skivförsäljning". Varför antar de att de skivor som laddades ner istället skulle köpas i samma utsträckning om Piratebay inte fanns?

Postat av: kajsa

haha, så jävla sant! typ som att säga "jag äger en porsche, eller ja, jag skulle ha gjort det om jag haft råd!"

2009-03-03 @ 22:40:21
URL: http://asfalto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback